۰۲۱-۲۶۲۹۰۵۱۵

روان درمانی کودک و نوجوان

بسیاری از مشکلات رفتاری و روانشناختی که کودکان و نوجوانان را از داشتن زندگی شاد و موفق باز می­‌دارد، می تواند با رویکردهای مختلف رواندرمانی به طور موثری درمان شود. با استفاده از این روش های درمانی، روانشناس یا مشاور کودک به والدین و فرزندان کمک می‌کند تا یاد بگیرند چگونه با دیگران تعامل کنند و بهتر زندگی کنند. همچنین مهارت‌های خود را برای موفقیت در مدرسه و زندگی بهبود ببخشند. رواندرمانی کودک و نوجوان تحقیقات متعدد نشان داده‌اند که در میان رویکردهای رواندرمانی، درمان شناختی- رفتاری و درمان رفتاری بیشترین تأثیر را در حل مشکلات کودکان و نوجوانان دارند.

رفتار درمانی برای کودکان و نوجوانان چیست؟

روش‌های درمانی رفتاری برای کودکان و نوجوانان بسیار متفاوت است، اما همه آن‌ها در درجه اول بر این موضوع متمرکز هستند که چگونه یک رفتار مشکل ساز به دلیل تشویق‌هایی که دریافت می‌کند، تداوم می‌یابد. این پاداش‌ها یا تقویت‌ها اغلب به افزایش دفعات این افکار و رفتارهای نامطلوب کمک می‌کنند. روش‌های درمانی رفتاری را می‌توان در طیف وسیعی از علائم روانشناختی در بین نوجوانان و کودکان به کار برد. اگرچه درمان‌های رفتاری ممکن است از اختلالی به اختلالی دیگر به طور قابل توجهی متفاوت باشد، اما یک موضوع مشترک بین آن‌ها این است که درمانگران رفتاری کودکان و نوجوانان را ترغیب می‌کنند که رفتارهای جدید را امتحان کنند، به رفتارهای مطلوب پاداش دهند و اجازه دهند رفتارهای ناخواسته “خاموش شوند” (یعنی رفتارهای ناخواسته را نادیده بگیرند). در رفتار درمانی ، والدین و فرزندان یاد می گیرند که رفتارهای مطلوب را ارتقا دهند و رفتارهای ناخواسته را کاهش دهند. یک تله مشترک که خانواده ها در آن می افتند، پاداش ناخواسته رفتار غلط است. به عنوان مثال، نوجوانی را که تکالیف خود را تمام نکرده، اما می خواهد با دوستانش بیرون برود. با وجود مخالفت های اولیه، نوجوان همچنان پافشاری می کند، و نسبت به والدین خود عصبانی، تحریک پذیر و نافرمان می شود. والدین به دنبال عصبانیت تصمیم می­گیرند از شر این موضوع خلاص شوند و کوتاه می آیند. به این ترتیب، والدین ناخواسته به رفتار منفی نوجوان پاداش می دهند یا آن را تقویت می كنند. بهترین راه برای کنترل این موقعیت­ها نادیده گرفتن رفتار منفی، برنامه ریزی رفتار عملی و تقویت رفتار مورد نظر است. متخصصان رفتاری به دنبال درک چنین ارتباطاتی بین رفتارها، پاداش ها و یادگیری هستند و به نوجوانان و والدین کمک می کنند تا رفتارهای خود را برای رسیدن به اهداف فردی و خانوادگی شکل دهند.

درمان شناختی رفتاری کودک و نوجوان چیست؟

درمان شناختی رفتاری (CBT) برای کودکان و نوجوانان معمولاً یک درمان کوتاه مدت است که بر آموزش مهارت‌های خاص به نوجوانان و یا والدین آن‌ها تمرکز دارد. CBT با تمرکز بر ارتباط بین افکار، احساس­‌ها و رفتارهای کودک یا نوجوان و نحوه تأثیرگذاری هر یک از آن‌ها بر یکدیگر سعی می‌کند به کودک و نوجوان و والدین آن‌ها کمک کند تا افکار منفی خود را شناسایی کنند و آن‌ها را دوباره ارزیابی کنند. همچنین درمان شناختی رفتاری به مراجعان کمک می‌کند تا هیجان های منفی خود را مدیریت کنند و با استفاده از اصول رفتاری، رفتارهای نامناسب خود را بهبود دهند. تحقیقات ثابت کرده اند که این درمان شناختی –رفتاری  در درمان بسیاری از اختلالات روانشناختی کودکان و نوجوانان مانند اضطراب ، افسردگی ، وسواس، مشکلات رفتاری و سوء مصرف مواد موثر هستند. مرکز شناخت و رفتار با تیمی از متخصصان روانشناس کودک و نوجوان با استفاده از رویکردهای شناختی-رفتاری و رفتار درمانی به ارائه خدمات تخصصی به کودکان و نوجوانان و والدین می پردازد. بین روش های درمانی شناختی و رفتاری برای جوانان تفاوت وجود دارد. با این حال ، هر دو رویکرد اشتراکات زیادی دارند ، مانند: درمانگر و کودک یا نوجوان اهداف درمانی را با هم ، اغلب در همکاری نزدیک با والدین ، ​​ایجاد می کنند و پیشرفت در رسیدن به اهداف را در طول دوره درمان پیگیری می کنند. درمانگر و مشتری با درک متقابل این که درمانگر تخصص نظری و فنی دارد ، همکاری می‌کنند اما مشتری متخصص او است. درمانگر در تلاش است تا به مشتری کمک کند تا کشف کند که او قدرتمند و قادر به انتخاب افکار و رفتارهای مثبت است. درمان اغلب کوتاه مدت است. مشتریان به طور فعال در جلسه درمان و خارج از جلسه شرکت می کنند. انجام تکالیف در خانه اغلب در درمان گنجانده می شود. مهارت‌هایی که در این روش‌های درمانی آموزش داده می‌شود نیاز به تمرین دارند. درمان برای حل مشکلات امروزی هدف محور است. درمان شامل گام به گام تلاش برای دستیابی به اهداف است.

در کلینیک شناخت و رفتار، خدمات روانشناسی بالینی شامل ارزیابی، درمان، مراقبت برای زنان باردار، تازه مادران، نوزادان و خانواده انجام می‌شود. هدف این خدمات پیشگیری، کاهش و یا کنترل مشکلات روانشناختی است که بر سلامت خانواده و نوزاد اثر می‌گذارد.

مقالات مفید در رابطه با روانشناسی کودکان و نوجوانان