۰۲۱-۲۶۲۹۰۵۱۵

ایا جدا خوابیدن از همسر کار درستی است

آیا جدا خوابیدن از همسر کار درستی است؟

نویسنده:

نویسنده: وندی تروکسل

این مطلب ترجمه مقاله‌ای با عنوان «آیا اگر من و همسرم جدا از هم بخوابیم، بد است؟ یک دانشمند خواب به این سوال پاسخ می دهد.» است. در این مطلب مهم‌ترین عوارض جدا خوابیدن از همسر و همچنین اثرات منفی جدا خوابیدن زوجین به صورت مفصل توضیح داده شده است. اگر شما هم تاکنون با این مشکل مواجه بوده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها این مطلب را مطالعه کنید. همچینین می‌توانید سوالات خود را در انتهای همین مطلب در قسمت دیدگاه‌ها ثبت کنید. همکاران کلینک شناخت و رفتار پاسخ شما را خواهند داد.

متن مقاله «آیا اگر من و همسرم جدا از هم بخوابیم، بد است؟»

به عنوان یک دانشمندی که روی خواب تحقیق و پژوهش می کند ، سوالی  که مکرراً  از من پرسیده می شود این است: “آیا اگر من و همسرم جدا از هم بخوابیم، بد است؟”

فشار اجتماعی زیادی پیرامون معنای تختخواب مشترک وجود دارد، اما این موضوع عمدتا یک  عقیده اجتماعی است و مبتنی بر علم نیست. اغلب پژوهش ها در زمینه خواب در طی ۶۰ سال گذشته بر روی افرادی انجام شده اند، که تحت شرایط کاملاً کنترل شده و در آزمایشگاه می خوابند. اما خواب در دنیای واقعی، در محیطی آزمایشگاهی اتفاق نمی افتد. در دنیای واقعی اغلب افراد در محیطی پر سر و صدا و تختخواب مشترک می خوابند. زوج ها انواع چالش ها و مشکلات را هنگام خواب مشترک تجربه می کنند.

بر اساس یک مطالعه انجام شده در ایالات متحده ، بیش از ۶۰ درصد همسران با هم می خوابند. در طول تاریخ غرب، گاهی اوقات تختخواب مشترک در میان همسران بسیار ترویج شده است و در برخی دوره ها خوابیدن جدا از هم شایع تر بوده است. پس از انقلاب جنسی در خلال سال های ۱۹۶۰ میلادی، افراد به موضوع با هم خوابیدن همسران  به معنای یکی از نشانه های صمیمیت و تعهد توجه کردند. در نتیجه روز به روز این نگرش تقویت شد که  جدا از هم خوابیدن همسران لاجرم نشانه اتحادی بدون عشق و یا بدون رابطه جنسی است. حتی  اصطلاح «طلاق خواب» رایج شده است که به مواردی اطلاق می شود که زوجین انتخاب می کنند جدا از هم بخوابند.

علم در مورد مزایا و معایب خوابیدن با هم یا جدا از هم این موارد را به ما نشان می دهد. در واقع افراد در یک تخت خواب مشترک بدتر می­خوابند. در حقیقت، اگر با شخصی که خُرخُر می کند می خوابید، تا ۵۰ درصد از مشکلات خواب شما به خاطر خر و پف های اوست. اما وقتی از افراد دچار مشکلات خواب پرسیده می شود “شما ترجیح می دهید با شریک زندگی خود بخوابید یا اینکه ترجیح می دهید تنها بخوابید؟” ، بیشتر آنها ترجیح می دهند با شریک زندگی خود بخوابند. این نشان می دهد که مغز اجتماعی ما نیاز به نزدیکی و امنیت در شب را در اولویت قرار می دهد – حتی زمانی که خواب مان دچار مشکل شود.

همه زوجین باید خواب خود را در اولویت روابط خود قرار دهند. زیرا خواب سالم روابط ما را تقویت می کند، در حالی که بی خوابی های شبانه می تواند به رابطه ما آسیب بزند. به عنوان مثال ، این سناریوی کاملاً رایج را در نظر بگیرید. یکی از همسران به خواب می رود و خروپف شروع می شود. شریک دیگر بیدار و ناراحت است و مجبور است همسرش را بیدار کند تا وضعیت خود را تغییر دهد تا کمتر خر و پف کند. هیچ یک از دو همسر خواب خوبی ندارند و حداقل یکی از همسران به طور فزاینده ای ناراحت و دلخور می شود. این موضوع می تواند یک چرخه معیوب را ایجاد کند که منجر به مشکلات رابطه و آسیب به سلامتی هر دو نفر شود.

پژوهشگران ارتباط بین خواب و کیفیت رابطه در همسران را بررسی کردند و دریافتند وقتی مردان بدتر می خوابند، گزارش می کنند که کیفیت رابطه آنها روز بعد آسیب می بیند. اما برای زنان، همه چیز در مورد رابطه بود. در روزهایی که زنان از رابطه­ی خود چندان راضی نیستند، خواب بدتری را در شب تجربه می کنند.

بعضی از مشکلات ممکن است به دلیل تفاوت در الگوی خواب و بیداری رخ دهند. برخی از افراد جغدهای شبانه هستند و از سب زنده داری لذت می برند. در حالی که برخی دیگر از افراد سحر خیز هستند و با بیدارشدن زودهنگام خود، همسر شب زنده دار خود را ناراحت می کنند. آیا واقعاَ لازم است که این افراد در یک تختخواب بخوابند؟

خوب ، تحقیقات ما نشان می دهد که زوج هایی که الگوی خواب و بیداری هماهنگ تری دارند رضایت بیشتری از رابطه خود دارند. ما خواب زوجین را به صورت دقیقه به دقیقه در طول شب اندازه گیری کردیم و متوجه شدیم که کسانی که در همان زمان خواب بودند یا بیدار بودند از روابط خود رضایت بیشتری داشتند. تحقیقات دیگر نشان می دهد که همسرانی که الگوی خواب متفاوتی با هم دارند سطح رضایت پایین تر، تعارض بیشتر و فعالیت جنسی کمتری دارند.

اما زوجینی که الگوی خواب متفاوتی دارند، ناامید نشوند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که زوجینی که مهارت حل مساله خوبی دارند قادرند بر چالش ها  غلبه کنند و مشکل متفاوت بودن الگوی خواب خود را به خوبی حل کنند. برای بسیاری از زوج ها، زمان های قبل از خوابیدن و بعد از بیدار شدن از خواب می تواند برای یک رابطه خوب و قوی مهم باشد. به عنوان مثال ، اگرشب زنده دار هستید و همسرتان شب ها زود می خوابد، می توانید قبل از اینکه او بخوابد مدتی را در رختخواب با هم دیگر سپری کنید. وقتی او خوابید، می توانید بی سر و صدا از اتاق خارج شوید و سپس در ساعت خواب مطلوب خود برگردید. یا زمانی که همسرتان قبل از شما بیدار می شود، می تواند روز خود را بدون شما شروع کند و بعداً به شما بازگردد. از این گذشته، یک نکته کلیدی در روابط سالم، مهارت مذاکره در مورد اختلافات و یافتن راه حل صلح آمیز است.

تحقیقات بسیار کمی در مورد اثرات جدا خوابیدن زوجین بر روابطشان انجام شده است. با این حال ، من با بسیاری از زوجین صحبت کرده ام که می گویند جدا خوابیدن “رابطه آنها را نجات داده است”. مثال جنیفر، نویسنده ۲۸ ساله یک رسانه آنلاین و همسرش، استیو را در نظر بگیرید. من با جنیفر زمانی آشنا شدم که او مشغول نوشتن مقاله ای بود که چرا خوابیدن در تخت های جداگانه برای برخی از زوج ها آنقدر هم چیز بدی نیست.

طولی نکشید که جنیفر به من گفت که این مصاحبه فقط یک تحقیق علمی برای او نیست بلکه یک انگیزه شخصی پشت آن وجود دارد. او و استیو تصمیم گرفتند که جدا از هم بخوابند. در حالی که آنها به طور مشترک این تصمیم را گرفته بودند، اما جنیفر ذهنش درگیر این بود که آیا جداخوابیدن آنها به معنای وجود مشکلی در زندگی شان هست. آنها مشکل الگوی خواب متفاوت داشتند.  جنیفر به عنوان یک نویسنده اغلب پس از ساعت ۱۰ شب بیشترین خلاقیت و بهره وری خود را تجربه کرد. از طرف دیگر، استیو که به عنوان یک مهندس کار روزانه انجام می داد، آماده بود تا حدود ساعت ۱۰ شب بخوابد. اما هنگامی که در کنار هم در رختخواب قرار می گرفتند، از سرو صدای جنیفر ناراحت بود. جنیفر نیر از دست استیو ناراحت بود چون فکر می کرد او نمی گذارد از بهترین زمان هایش استفاده کند.

هر دو در برابر مذاکره درباره جدا خوابیدن مقاوم بودند. جنیفر برای من توضیح داد  که بعضی مواقع، به ویژه هنگامی که جنیفر یک ضرب الأجل کاری داشت و احساس می کرد که برای نوشتن باید بیدار بماند ، تصمیم گرفت که در اتاق خواب مهمان بخوابد. اوایل نه جنیفر و نه استیو نمی خواتستند بپذیرند که استراتژی جدا خوابیدن در واقع برای هر دوی آنها بهتر بوده است.

اما بعد از آنکه قبول کردند که جدا بخوابند، آنها متوجه شدند  وقتی جنیفر در اتاق خواب دیگر می خوابد، هر دو نفر خوشحال تر هستند و می توانند از اوقاتی که  با هم می توانند در رختخواب باشند ببیشتر لذت ببرند (به ویژه در آخر هفته ها که فشار کاری زیادی وجود ندارد). بنابراین خوابیدن در تخت های جداگانه برای آنها عادی آنها شده است و برای آنها مفید است. جنیفر و استیو تصمیم درستی برای خود و روابطشان گرفتند و من این را به او گفتم. و وقتی “متخصص خواب” به او گفت این احساس راحتی جنیفر را از طریق تلفن داشتم.

بنابراین، اگر از من بپرسید “اگر من و همسرم در تختخواب های جداگانه بخوابیم بد است؟” ، پاسخ من این خواهد بود: “نه، لزوما”. همانطور که خوابیدن در کنار هم تضمین کننده یک رابطه موفق نیست، جدا خوابیدن  همسران از همدیگر نیز رابطه را محکوم به شکست نمی کند. از مذاکره موثر برای یافتن راه حل هایی استفاده کنید که کیفیت خواب هر دوی شما را به حداکثر می­رساند. اگر جدا خوابیدن برای شما به عنوان یک زوج انتخاب صحیحی به نظر می رسد، سعی کنید آن را نه به عنوان پرونده طلاق خواب بلکه به عنوان یک توافق خوب در نظر بگیرید.

نکته اصلی من: برای همه زوج ها یک استراتژی خواب متناسب با همه وجود ندارد.

گفته شد، همه زوجین باید خواب را در اولویت خود قرار دهند. به هر حال ، خواب تقریباً یک سوم زندگی ما را تشکیل می کند. خواب قسمت عمده ای از زندگی زوجی ما نسبت به رابطه جنسی به خود اختصاص می دهد. با این وجود، خواب ما بسیار کمتر از رابطه جنسی ما مورد توجه قرار می­گیرد. تحقیقات نشان می دهد که وقتی شما استراحت کافی دارید، ارتباطی بهتر، شادتر، همدل­تر ، جذاب تر و سرگرم کننده تر خواهید داشت.

متأسفانه ، ما در فرهنگی زندگی می کنیم که بسیاری از مردم کمبود خواب را به عنوان نشان افتخار می دانند. شاید با تمرکز بر اینکه چگونه مشکلات خواب ما نه تنها بر خود ما بلکه بر روابط ما تأثیر می­گذارد، سرانجام بتوانیم خواب را به عنوان ستون سلامتی رابطه ببینیم. اگر قرار نیست برای خود بخوابید، این کار را برای شریک زندگی خود و همچنین اطرافیان خود انجام دهید. خواب خوب را سرمایه گذاری در نزدیکترین روابط خود بدانید. در پایان روز ، هیچ چیز سالم تر ، شادتر و آرامش بخش­تر از یک خواب خوب نیست.

منبع: http://ideas.ted.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

کلینیک شناخت و رفتار در فضای مجازی

جدیدترین ویدئوهای آموزشی